Danskerne foretager flere lokale søgninger – godt nyt for håndværkerne

Den lokale håndværker, elektriker og maler kan godt begynde at gnide sig i hænder for ifølge det digitale bureau Obsidian Digital udgør lokale søgninger stadig en større andel af danskernes samlede antal søgninger i Google og lokale søgninger oftest henvendt mod servicevirksomheder.

Lokale søgninger spiller en langt større rolle end tidligere

Den lokale håndværker kan godt begynde at gnide sig i hænderne hvis han har en hjemmeside. For ifølge det digitale bureau Obsidian Digital er der over de sidste to år sket en markant vækst i antallet af lokale søgninger både relativt- og totalt set. Lokale søgninger relaterer til Google søgninger der er målrettet lokale virksomheder inden for et indsnævret geografisk område. Lokale søgninger henvender sig oftest til servicevirksomheder såsom håndværkere, malere eller catere. Og ifølge SEO-konsulent Lise Marie Lagoni er dette godt nyt for alle små og mellemstore virksomheder der har en hjemmeside.

”Vi kan se, at ligesom det har været tilfældet i USA så bliver lokale søgninger langt mere almindelige i øjeblikket. Folk leder oftest efter håndværkere, elektrikere og lignende fagfolk på nettet frem for blot at tage telefonen og ringe. Grunden til dette er selvfølgelig at man gerne vil have et overblik over priser og serviceniveauet.”

Mange penge at tjene ved at have en god hjemmeside

Ifølge Lise Marie Lagoni er der derfor mange penge at tjene for de virksomheder der allerede har gjort noget ud af deres hjemmesider samt arbejdet for at komme opad I Googles søgeresultater. Hun peger blandt andet på at flere amerikanske undersøgelser har vist at online-anmeldelser via trustpilot eller Google bliver anset for at være ligeså pålidelige som personlige anbefalinger. Derudover foretages mange lokale søgninger på tidspunkter hvor man står og mangler et produkt eller en ydelse med det samme hvilket gør at disse henvendelser oftest udmønter sig i et salg. Et sted hvor dette blandt andet opleves er hos virksomheden danske-vinduer.dk. Her får man ifølge virksomhedens direktør en stor del af deres salg via digitale kanaler. Virksomheden fremhæver selv at man har gjort meget for at fremstå troværdig på nettet og derfor overrasker det ikke hos Obsidian Digital, at det gør godt hos virksomheden.

”Ifølge amerikanske studier så mener 88% af alle adspurgte at en anmeldelse på nettet er ligeså troværdig som en personlig anbefaling. Derudover så leder mere end 18% af alle lokale søgninger til et salg eller en henvendelse inden for 24 timer – oftest fordi at brugerne står med et problem her og nu der skal løses.”

Lokale søgninger vil stadig blive vigtigere i fremtiden

Og selvom at man allerede nu kan se at de lokale søgninger udgår en større andel af det samlede antal søgninger i Danmark så forventer man fortsat at denne tendens vil fortsætte i de kommende år. Ifølge Obsidian Digital er det derfor vigtigere end nogensinde før at især små virksomheder sørger for at have en hjemmeside med fuldt gørende produktbeskrivelser og referencer fra tidligere samarbejdspartnere samt ikke mindst anmeldelser og korrekte adresseinformationer.

”Som virksomhed er det afgørende at man kan sætte ord på sine ydelser og vise nogle af sine resultater og sidst men ikke mindst er det vigtigt at man holder sine kontaktoplysninger ajourført da adresse- og kontaktinformationer er det primære som folk leder efter når de foretager lokale søgninger”, afslutter Lise Marie Lagoni.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *